Drama

Vertelpantomime

Wij hebben een dramales bedacht, met de werkvorm vertelpantomime.

In deze les is het doel voor de leerlingen dat zij:
- het vermogen tot samenwerking (verder) ontwikkelen, door in groepjes samen te werken en een eigen deel van het verhaal te spelen.
- het (verder) ontwikkelen van het vermogen om respect te hebben en te tonen, ten opzichte van anderen.
- het (verder) ontwikkelen van non-verbale uitdrukkingsmogelijkheden.

Wij hebben gekozen om te werken met het verhaal over Repelsteeltje.
Dit verhaal is eerder in de week al aan bod gebracht, mogelijk voorgelezen, hierdoor zijn de leerlingen tijdens deze les al bekend met het verhaal.

De inleidende opdracht (ongeveer een kwartier, inclusief uitleg)
Wij hebben voor een klassikale inleidende opdracht gekozen, omdat de leerlingen zich dan "veiliger" voelen. Er wordt nog geen druk op hen uitgevoerd door een 'kijkend' publiek. Iedereen doet mee.
De opdracht is om rond te lopen als een personage wat de leerkracht verteld.
In de instructiefilm is een klein stukje van onze inleidende opdracht terug te vinden.

De kernopdracht
(voorbereiding kernopdracht: drie kwartier, inclusief uitleg)
(uitvoering kernopdracht: ligt eraan hoeveel groepjes er zijn. In ons geval een half uur)

Wij hebben gekozen voor een uitvoering in kleinere groepen.

In dit verhaal komen er meerdere personages voor. Het ligt eraan hoe groot de leerkracht de groepjes zou willen maken.
Ik prefereer zelf het maken van groepjes door kaartjes uit te delen, zonder dat de leerkracht weet wie welk kaartje krijgt. Op het kaartje staat dan welke rol de leerling zal moeten spelen in het verhaal.
Je kan ervoor kiezen om 4 koninginnen de gebruiken, waardoor er vier groepjes zullen moeten ontstaan.

De afronding (ongeveer 10 minuten)
Wij hebben gekozen om de les af te ronden door vragen te stellen aan alle spelers.
De antwoorden op deze vragen bespreken de leerlingen eerst een keer samen, en daarna kiest de leerkracht een paar leerlingen uit om hem/haar antwoord klassikaal te vertellen.
Het voordeel hiervan is dat iedereen mee doet aan het nabespreken, het nadeel is dat niet elk kind zijn eigen ervaringen kan vertellen aan de hele klas.


Het sceneplan:
The phrase that pays: "Wees voorzichtig met wat je zegt, je weet nooit wie er mee luistert".
Onze bron is: Repelsteeltje
Klik hier voor mijn sceneplan.




1 opmerking:

  1. Heel leuk gedaan! Ik vind het allemaal erg duidelijk aangegeven. Je doelen zijn duidelijk en de opdrachten zijn goed aangegeven. Wat ik wel mis, wat wel handig zou zijn is een vermelding van mogelijke benodigdheden (ook als je die eigenlijk niet nodig hebt). verder is het ook een erg leuk filmpje.

    BeantwoordenVerwijderen